Wednesday 22 March 2017

VITAMIN BERPANTANG UNTUK IBU BERSALIN CEPAT SEMBUH

Tempoh berpantang merupakan tempoh yang sangat penting untuk ibu-ibu bersalin merawat diri agar dapat sembuh seperti sedia kala. Walaupun sebenarnya amat sukar untuk ibu-ibu yang telah bersalin akan kembali kepada keadaan normal. Sebab lepas bersalin, memang banyak urat yang putus, banyak sel darah merah yang hilang, banyak kalsium dan magnesium yang turut hilang diambil oleh bayi kita. Sebab itu, orang yang baru bersalin akan berada dalam keadaan lemah.



Selalunya, tempoh berpantang minimi ialah 44 hari. Dalam tempoh ini, memang pelbagai amalan pantang yang harus kita ikuti agar ibu bersalin cepat sembuh. Namun begitu, selain daripada amalan berpantang, vitamin ketika berpantang juga sangat oenting agar ibu bersalin cepat sembuh.

Walaupun terdapat banyak vitamin di pasaran, saya tetap memilih Set Vitamin Berpantang Shaklee. Sebab apa? Terdapat banyak manfaat daripada set vitamin berpantang  shaklee yang akan membantu ibu bersalin supaya cepat sembuh.

1. Vitalea Shaklee
Ketika berpantang,ibu bersalin memerlukan nutrisi yang cukup dalam pemakanan mereka. Dalam artikel yang ditulis oleh Dr. Zubaidi, ibu yang baru bersalin memerlukan makanan tambahan tenaga sebanyak 500 cal daripada makanan mereka atau 2000 hingga 2500 kalori dalam sehari. Melalui pemakanan, ibu seharusnya memperolehi zat-zat yang telah hilang sepanjang tempoh kehamilan.




Selalu kan dengar ibu bersalin meroyan ketika dalam pantang? Kenapa meroyan ni slealu dihadapi oleh ibu bersalin dalam pantang? Sebab meroyan atau "post-natal depression" berlaku ekoran daripada tahap zink yang rendah dalam darah. 




Untuk pastikan ibu bersalin cepat sembuh dan stabil semula, ibu-ibu perlu pastikan ibu mendapat jumlah zinc yang seckupnya daripada pemakanan. Contoh makann yang mengandungi zink yang tinggi ialah sayur bayam, ketam, jamur dan kekacang. Tapi nak pastikan badan mendapat keperluan nutrisi lengkap dengan zinc, zat besi dan vitamin lainnya cukup dengan mengamalkan vitalea. Sebiji kapsul vitalea ini mengandungi keperluan lengkap vitamin yang diperlukan badan.

2. Ostematrix Shaklee
Selain daripada zinc, kalsium dan magnesium juga amat penting ketika berpantang. Ketika   proses bersalin, banyak kalsium dan magnesium digunakan kerana kedua-dua zat ini bertanggungjawab dalam mengecutkan rahim bagi mengeluarkan bayi. Perkara ini akan menyebabkan kandungan kalsium dan magnesium dalam darah sangat berkurangan dan perlu diganti ketika proses berpantang dengan mengamalkan pemakanan yang mempunyai kandungan kalsium dan magnesium yang tinggi seperti susu, badam. Paling mudah, untuk segera menggantikan kekurangan kalsium dan magnesium ialah dengan mengamalkan ostematrix. Dalam ostematrix dah ada kalsium dan magnesium yang lengkap untuk keperluan ibu bersalin dalam pantang. Amalkan vitamin ini ketika pantang akan mempercepatkan pemulihan tenaga.







3. ESP Shaklee
Disebabkan ibu berpantang memerlukan tenaga dua kali ganda daripada biasa, maka pengambilan ESP akan dapat membantu meningkatkan tenaga ibu. ESP yang juga merupakan protein berkualiti tinggi juga membantu memperbaiki sel-sel tubuh yang rosak sepanjang kehamilan dan bersalin.

Kelebihan utama ESP untuk ibu berpantang ialah ia meransang pengeluaran susu yang cepat untuk ibu. Kelebihan ini snagat penting untuk ibu-ibu yang mersakan pengeluaran susu mereka kurang atau ibu-ibu yang mempunyai pekerjaan luaran. Dengan ESP sebagai milkbooster, anda boleh pump susu dan simpan untuk keperluan bayi anda. Bonus untuk ibu-ibu yang ingin menurunkan berat, ESP ada kandungan lechitin yang membakal lemak tidak diperlukan badan. Jadi ia membantu untuk ibu-ibu mendapat berat abdan ideal!



Mesti semua berharap akan cepat sembuh kan bila berpantang? Kalau boleh, nak buat semua perkara secara normal dengan cepat. Jadi, selain amalkan amalan berpantang (rujuk di sini), ibu bersalin boleh mengamalkan vitamin berpantang agar ibu bersalin cepat sembuh. Jangan pandang remeh dengan amalan berpantang ya! Takut boleh jadi bentan dan rahim jatuh. Kalau jadi, pendarahan mungkin berlaku dan boleh mengancam nyawa ibu.

Semoga ilmu ini bermanfaat untuk kita semua.

Nak dapatkan vitamin berpantang untuk ibu bersalin cepat sembuh, boleh dapatkan dari saya ye.

Hanya perlu Whatsapp di 012-8660655

Sekian, salam sayang.

Azieyana Aziz,
SID 1185491

No comments:

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Copyright © Jom Tampil Sihat Dan Yakin bersama Shaklee Made with ❤ by azhafizah.com