Saturday 25 March 2017

PUNCA DAN JENIS JERAWAT

Jerawat merupakan keadaan biologi yang terjadi pada kulit akibat dari masalah keradangan. Jerawat sering muncul pada bahagian kulit yang selalu berminyak terutamanya kulit wajah. Bila cakap pasal jerawat, memang ramai yang akan stress lebih-lebih lagi yang ada jerawat kronik. Walaupun dah cuba pakai bermacam-macam produk, jerawat tetap ada.

Kajian yang dijalankan oleh pengamal perubatan dermatologi mendapati terdapat hampir 50 jenis jerawat telah menjadi masalah baik kepada wanita mahupun lelaki. Jerawat yang juga dikenali sebagai “Acne Vulgaris”, ialah masalah kulit yang berlaku pada Pilosebaceous (terdiri daripada rongga rambut dan kelenjar minyak) pada bahagian kulit. Masalah jerawat selalunya sering dialami oleh golongan remaja akil baligh dan dewasa disebabkan oleh perubahan hormon badan yang normal.







Bagaimana Jerawat Berlaku?


Jerawat berlaku apabila terdapat kecederaan pada tisu utama yang disebabkan oleh bintik putih (white head) dan bintik hitam (black head). Bintik putih atau whitehead yang tercemar dalam keadaan berminyak dan lembap pula akan menyumbang kepada pembentukan bintik hitam atau juga dikenali sebagai bachead,

Bintik-bintik hitam (black heads) mengandungi sumbatan sebum (iaitu bahan berlemak yang dihasikan oleh kelenjar minyak). Kebiasaannya, bintik hitam sukar untuk dikeluarkan kerana ruang folikel yang kecil jika dibandingkan dengan saiz bintik hitam yang besar. Apabila kandungan sebum dibawah/dalam ruang folikel itu bertambah maka ruang folikel akan terhakis dari dalam dan membesar. Perkara ini  akan menyebabkan kecedaraan pada lapisan kulit wajah. Kecederaan dalam lapisan kulit wajah akan menyebabkan nanah dalaman dan akhirnya terbentuklah jerawat.

BAGAIMANA LAGI JERAWAT BERLAKU?

Selain itu, jerawat juga berlaku terjadi akibat pertumbuhan bakteria Propionibacterium acnes yang mengisi ruang-ruang folikel rambut yang terbuka dan mudah terdedah kepada kotoran. Bukan itu saja, Propionibacterium acnes juga sangat mudah terdedah dengan kelembapan dan menyebabkan pengoksidaan luaran berlaku. 

Pengoksidaan luaran yang berlaku akan menyebabkan bakteria membiak dengan lebih cepat dengan menyerang lapisan kulit dalaman dan menyebabkan berlaku keradangan pada wajah dan sekali lagi jerawat berlaku.

TAHAP KRONIK JERAWAT
Jerawat boleh dikategorikan mengikut tahap seperti berikut:

Jerawat Ringan
Masalah jerawat hanya diketogorikan sebagai ‘ringan’ sekiranya jumlah lesi (jumlah bintil merah/nanah putih yang tercela) kurang dari 30.

Jerawat Sederhana
Manakala jumlah lesi dari 30 hingga 125 akan dikategorikan sebagai masalah jerawat ‘sederhana’. 
Jerawat Kronik
Apabila jumlah lesi telah melebihi 125, maka masalah jerawat itu akan dikategorikan sebagai ‘kronik’.




Jerawat biasanya menyerang remaja yang berusia antara 14 hingga 19 tahun kerana pada waktu itu berlakunya suatu bentuk perubahan hormone yang agak agresif. Perubahan hormon yang agresif menyebabkan penghasilan minyak berlebihan yang mendorong penghasilan whitehead dan blackhead. 

Penghasilan whitehead dan blackhead merupakan faktor utama jerawat berlaku! Oleh itu, jangan hairan jika jerawat anda muncul pada ketika ini. Jangan gunakan produk berasaskan bahan kimia kerana ia akan menjadikan jerawat anda bertambah kronik.




Jika anda mempunyai masalah jerawat kronik, seeloknya berjumpa dengan pakar kulit atau pakar kecantikan untuk scan masalah kulit anda. Jangan terburu-buru menggunakan produk baru yang berada di pasaran. Jangan bila wajah jadi tambah rosak baru nak menyesal.

Kalau nak kenalpasti tahap jerawat anda, boleh Whatsapp saya di 0128660655. Saya akan cuba bantu kenalpasti masalah jerawat anda.



Sekian, salam sayang.

Azieyana Aziz,
SID 1185491

FB: Zie Azieyana





No comments:

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Copyright © Jom Tampil Sihat Dan Yakin bersama Shaklee Made with ❤ by azhafizah.com