Saturday 16 January 2016

KEPENTINGAN KOLAGEN UNTUK TUBUH BADAN


KEPENTINGAN KOLAGEN PADA TUBUH BADAN

Tahu tak apa itu kollagen?
Tahu tak fungsi kollagen pada tubuh badan kita?
Tahu tak kollagen sangat-sangat diperlukan oleh badan kita???

Emmm, mesti ramai yang tak tahu lagi kan...

Ok, secara mudahnya, kolagen merupakan protein utama pada tisu penghubung dalam mamalia dan merupakan salah satu protein yang panjang di samping struktur fibrous protein yang berbeza daripada enzim.





Apakah kepentingan kollagen?
Berikut merupakan 7 kepentingan kolagen pada tubuh kita:

1)    OTAK (Kepentingan Kolagen Pada Tubuh Badan)
Rangkaian kolagen memberi sumber nutrisi pada otak. Badan yang kekurangan kolagen akan menyebabkan saraf kranial pada otak tidak mendapatkan nutrisi sehingga menyebabkan seseorang sering sakit kepala, menjadi pelupa dan insomnia. Kekurangan kolagen juga menyebabkan sel otak tidak dapat menumpukan perhatian sehingga seseorang mengalami depresi.

2)    RAMBUT(Kepentingan Kolagen Pada Tubuh Badan)
Kolagen pada rambut memiliki fungsi untuk memperkuat akar rambut serta merangsangnya agar dapat tumbuh kembali. Namun dengan pengambilan kolagen, pertumbuhan rambut boleh terjadi lebih cepat. Rambut yang  rosak boleh segera digantikan oleh rambut baru, dan akar rambut menjadi semakin kuat risi yang cukup.

3)    MATA(Kepentingan Kolagen Pada Tubuh Badan)
Semakin usia bertambah, kolagen pada kornea akan berkurang sehingga  menyebabkan kornea menjadi kaku. Kolagen pada mata ini akan berfungsi untuk mengoptimukan penglihatan berfungsi secara normal.  Kekurangan kolagen akan menyebabkan kornea pada mata tidak menhjalankan fungsi dengan baik yang akan mengakibatkan mata kering, sering keluar air mata kelelahan, katarak mata dan penyakit mata lainnya.

4)    GIGI (Kepentingan Kolagen Pada Tubuh Badan)
Kolagen juga memiliki fungsi pada gigi seperti dapat memberikan kekuatan pada gigi. Seseorang yang kekurangan kolagen, akan menyebabkan gigi kehilangan kalsium, gusi berdarah serta sering mengalami sakit gigi.

5)    OTOT (Kepentingan Kolagen Pada Tubuh Badan)
Serat kolagen ini mempunyai fungsi untuk memperkuat otot dan strukturnya agar kelangsungan otot dapat terjaga setiap hari. Tapi jika seseorang kekurangan kolagen, maka individu akan sering mengalami kesakitan pada punggung, kesakitan apabila berjalan jauh dan sering berasa lelah dan kurang tenaga.

6)    TULANG (Kepentingan Kolagen Pada Tubuh Badan)
Kolagen memiliki fungsi yang hampir sama pentingnya dengan kalsium pada tulang. Ini kerana kolagen berfungsi seperti pelekat agar tulang dapat bercantum dengan sendi. Selain itu, struktur tulang juga tercipta akibat gabungan antara kolagen dan mineral yang bernama hydroxyapatite. Gabungan tersebut akan membolehkan individu memperoleh tulang yang kuat. Osteoporosis yang merupakan penyakit tulang juga boleh dicegah dengan pengambilan kolagen..

7)    KULIT (Kepentingan Kolagen Pada Tubuh Badan)
Fungsi terbesar dari kolagen ialah sebagai penyokong kulit. Dr. Eric dari University of Pennsylvania, menyatakan bahawa 80% berat kulit manusia terdiri dari kolagen. Kolagen yang merupakan zat pelekat, bermanfaat untuk memelihara keanjalan kulit apabila bekerjasama dengan protein elastin. Sayangnya saat usia seseorang sudah lebih dari 25 tahun, maka kolagen pada tubuh orang tersebut akan mengalami penurunan hingga 15%. Dan hal ini akan berlanjutan seiring bertambahnya usia.


Bagaimana cara terbaik untuk mengekalkan kolagen dalam tubuh badan kita?
Kollagen dapat diperoleh apabila kita mengambil makanan yang bersumberkan protein. Namun, kadangkala jumlah kollagen yang kita ambil daripada makanan tidak mencukupi untuk menampung keperluan tubuh badan kita. Kerana itu, pelbagai produk berasaskan kolagen dihasilkan dan dijual di pasaran.
Secara asasnya, semua kolagen yang dijual mempunyai fungsi yang sama. Namun, anda harus bijak memilih kolagen yang benar-benar berkualiti kerana terdapat juga kolagen yang cuba dihasilkan dengan mudah sehingga ia membawa impak negatif pada tubuh badan kita.
Oleh itu, untuk mendapatkan kolagen yang benar-benar berkualiti, saya mencadangkan Kolagen Powder Shaklee.


Mengapa Kolagen Powder Shaklee?
Perlu diketahui bahawa kolagen yang paling mudah diserap oleh tubuh badan kita ialah kolagen yang mempunyai molekul paling halus. Kolagen powder Shaklee diperbuat daripada sisik ikan merah premium,. Ekstrak biji camelia japonica, ekstrak pfaffia, vitamin B, Vitamin C, ekstrak kerang dan lactobacillus. Kesemua bahan tersebut membekalkan kolagen terbaik untuk tubuh badan kita. Paling penting, ia diproses menjadi molekul yang sangat halus agar mudah diserap oleh tubuh badan kita. Ciri molekul yang sangat halus ini menjadikan kolagen powder Shaklee ini berbeza dengan kolagen yang berada di pasaran.

Untuk kesan yang optimum pada tubuh badan, kita perlulah mengambil kolagen yang mempunyai tahap penyerapan yang segera. Oleh itu, kolagen powder Shaklee ini merupakan pilihan terbaik untuk anda.


Boleh hubungi saya di 0138727565 untuk info lanjut..
Saya akan berikan konsultasi masalah kesihatan, cadangan produk, dan cara pengambilan produk yang terbaik untuk anda.

Sekian,

Salam sayang,

Azieyana Aziz,
SID 1185491

FB: Zie Azieyana

No comments:

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Copyright © Jom Tampil Sihat Dan Yakin bersama Shaklee Made with ❤ by azhafizah.com