Saturday 23 January 2016

5 BEZA VITAMIN SINTETIK DAN VITAMIN SEMULAJADI

Tahu tak apa beza vitamin sintetik dengan vitamin semulajadi?




5 beza Vitamin Sintetik dan Vitamin Semulajadi


KELIRU?

TAK TAHU?

Jangan ambil vitamin bukan-bukan ya...


5 beza Vitamin Sintetik dan Vitamin Semulajadi


Mari saya terangkan dengan mudah supaya anda faham dan tidak lagi keliru, atau cakap tak tahu.

Sebelum itu, tahu tak apa maksud "SINTETIK"?



Sintetik bermaksud buatan. Bila badan kita menerima bahan buatan, maka sistem badan kita secara perlahan-lahan akan berubah. 

Macam kita nak tahu sistem badan kita berubah?
Dulu mungkin anda boleh minum kopi, nescafe atau teh. Tapi lepas ambil suppliment atau vitamin xxx ni, tak boleh dah minum benda yang berkafein, Itu maknanya sistem badan anda dah berubah la., BERUBAH SEBAB DIUBAH. 



Contoh macam saya sendiri, dulu sebab taksub sangat nak putih, nak bagi hilang jerawat, ambil sahaja apa-apa suppliment dan vitamin yang muncul di pasaran dengan iklan 
"HILANG SEAWAL 3 HARI"
"MULUS DAN GEBU SEAWAL 3 HARI"

Lepas tu, nak ambil kefein hatta secawan teh o panas pun memang dah tak boleh. Tapi lepas cuba vitamin semulajadi ni, alhamduillah, boleh jadi normal seperti biasa. Yang penting dapat minum teh o panas macam biasa. Favourite ni!

Teh panas kegemaran



Huhuhu. Bila ingat-ingat kembali, menyesal sungguh. (sapu air mata.) 


Ok, so sekarang, mari saya terangkan beberapa perkara yang menunjukkan beza antara vitamin sintetik dan vitamin semulajadi

                                       5 beza Vitamin Sintetik dan Vitamin Semulajadi


1) JENIS VITAMIN

Secara amnya, terdapat 2 jenis Vitamin iaitu Vitamin larut air dan Vitamin larut Lemak

Vitamin Larut Air
Vitamin jenis ini adalah vitamin yang larut air dan akan dikeluarkan melalui air kencing. Contoh vitamin ialah Vitamin B dan C. Anda boleh buat ujikaji di rumah andai ada Vitamin C. Cuba letakkan dalam setengah gelas air da lihat 5 jam kemudian. Vitamin larut dalam air ka tidak? Kalau tak larut, maknanya vitamin yang sedang anda ambil itu merupakan vitamin sintetik. Sebab kalau vitamin semulajadi, ia akan larut dalam air.

5 beza Vitamin Sintetik dan Vitamin Semulajadi


Vitamin Larut Lemak
Vitamin jenis ini tidak larut air, tapi larut lemak dan boleh disimpan dalam tubuh dalam jangka masa yang lama. Jenis vitamin yang larut lemak ialah vitamin A, D, E dan K. Cara nak uji vitamin anda ialah dengan merendamkannya ke dalam lemak. Lemak apa paling mudah untuk anda dapat di rumah? Minyak masaklah. Cuba masukkan ke dalam minyak masak. Tapi kena tunggu lamalah. Dalam 3 hari. Kalau larut, ia vitamin semulajadi. Kalau tak larut, ia vitamin sintetik!
5 beza Vitamin Sintetik dan Vitamin Semulajadi



2) PENGHASILAN

Vitamin Sintetik
Penghasilan Vitamin Sintetik dimanipulasi dari bahan-bahan kimia yang mempunyai ciri seakan-akan bahan yang terdapat dalam acsorbic acid (Nama asas vitamin C). Contohnya vitamin C mempunyai formula empirik C6H806. Oleh itu, penghasilan acid acsorbic ini boleh sahaja dihasilkan dengan molekul-molekul kimia sehingga terbentuknya empiric C6H806.

Vitamin Semulajadi
Penghasilan vitamin semulajadi pula dihasilkan dari ekstrak bahan-bahan semulajadi dengan mengambil intipati yang diperlukan dan menyingkirkan fiber. Contohnya pengambilan ekstrak buah limau dan jagung untuk meghasilkan vitamin C.

3) HARGA

Sudah tentulah harga vitamin Sintetik lebih murah berbanding vitamin semulajadi. Ini kerana proses penghasilannya mudah dan murah. Contohnya vitamin yang diberikan dari hospital.

4) KESAN KEPADA TUBUH

Vitamin sintetik akan memberi kesan kepada buah pinggang dalam jangka masa panjang, Ini kerana vitamin sintetik tidak larut air dan lemak. Proses pencernaannya akan tersekat pada buah pinggan dan memberi impak kepada buah pinggang yang cenderung untuk menjadi rosak. Bebeza dengan vitmain semulajadi, ia larut air dan lemak membolehkan ia diproses dengan baik melalui buah pinggang dan tidak menjadi toxin seperti vitamin sintetik.

5) PEWARNA TIRUAN

Vitamin sintetik menggunakan warna tiruan manakala vitamin semulajadi tidak. Nak tahu macam mana nak kenalpasti vitamin tu guna pewarna tiruan? Cuba genggang vitamin tu dalam jangka masa yang lama. Contoh 20 minit. Tengok, kalau warna dia melekat kat tapak tangan, itu menunjukkan ia vitamin sintetik.

5 beza Vitamin Sintetik dan Vitamin Semulajadi


Kalau vitamin semulajadi, peganglah lama mana pun, warna tak akan melekat pada tapak tangan.


5 perkara di atas merupakan beza antara vitamin sintetik dan vitamin semulajadi. Ceklah 5 perkara di atas ke atas vitamin anda.

Kalau nak tahu vitamin apa yang semulajadi, mudah sahaja. Vitamin Shaklee memang semua semulajadi. Jadi tak payah risau nak ambil vitamin Shaklee takut efek buah pinggang ka apa. 

5 beza Vitamin Sintetik dan Vitamin Semulajadi


Nak order vitamin Shaklee ni pun mudah. 
Anda hanya perlu hubungi/Whatsapp saya di 0128660655.

Saya boleh bagi anda konsultasi masalah kesihatan yang lain. Dan anda boleh tanya saya apa-apa
mengenai masalah kesihatan dan kecantikan.

Jom hidup sihat dan yakin dengan Shaklee.

Sekian, salam sayang.

Azieyana Aziz,
SID 1185491


FB: Zie Azieyana

4 comments:

  1. Menarik sangat penerangan sis zie ni. Jelas sekarang sintetik dan semulajadi. Takut pulak bila dah tau. Terima kasih atas perkongsian :)

    ReplyDelete
  2. Menarik sangat penerangan sis zie ni. Jelas sekarang sintetik dan semulajadi. Takut pulak bila dah tau. Terima kasih atas perkongsian :)

    ReplyDelete
  3. thanks for sharing. Dapat ilmu yang manfaat. :)

    ReplyDelete
  4. Terima kasih. Harap ilmu inibermanfaat. :)

    ReplyDelete

Contact Form

Name

Email *

Message *

Copyright © Jom Tampil Sihat Dan Yakin bersama Shaklee Made with ❤ by azhafizah.com