Tuesday 11 October 2016

CARA ATASI MASALAH DEMAM YANG TAK SUDAH SUDAH!

Ada tak kawan-kawan yang slelau demam? Sebulan sampai 2, 3 kali demam. Kena hujan sikit demam. Tak cukup tidur demam. Tak makan makanan berkhasiat demam. Pendek kata, demam dan anda dah sebatilah.



Sebulan demam memang tak sah!

Ha hari ni saya nak kongsi bagaimana cara atasi demam yang tak sudah-sudah tu!

Sebelum tu, jom ketahui apa punca demam berlaku. 

Purata suhu badan normal seseorang ialah 36 sehingga 37.4 OC. Seseorang akan demam apabila suhu badannya melebihi 37.8 OC. Demam sebenarnya bukan satu penyakit, tetapi ia merupakan gejala yang menunjukkan keadaan sistem imunisasi kita.



Demam yang berlaku secara berkara contohnya 3 bulan sekali atau 6 bulan sekali merupakan demam yang memberi impak positif. Ini kerana demam juga dapat membantu menguatkan sistem imunisasi dalam badan sesorang.

Namun begitu, demam yang kerap kali seperti 2 kali dalam sebulan atau demam setiap bulan menunjukkan bahawa sistem imunisasi anda memang berada pada tahap yang rendah. Badan anda sangat mudah untuk diserang bakteria dan menerima jangkitan apabila sistem imunisasi berada pada tahap yang rendah.

Berikut merupakan beberapa cara untuk meningkatkan sistem imunisasi bagi mengatasi masalah demam yang kerap

1. Amalkan makanan yang seimbang




Ubah gaya pemakanan anda sekarang jika anda kerap demam. Dalam diet anda, lebihkan makanan yang mengandungi vitamin dan serat yang tinggi seperti sayur-sayuran dan buah-buahan. Diikuti dengan protein dan karbohidrat. Pengambilan makanan yang mengandungi vitamin dan protein yang tinggi akan membantu menguatkan sistem imunisasi anda.

2. Bersenam




Bersenam juga sangat penting untuk tubuh kita. Bersenam dapat membantu membuang toksin di dalam badan. Kandungan toksin yang tinggi di dalam badan akan menyebabkan sistem imuniasis anda lemah. Toksin juga menyebabkan kematian sel yang lebih tinggi daripada biasa, Selain untuk membuang toksin, bersenam juga sangat penting untuk melancarkan aliran darah dalam tubuh kita. Siapa kata bersenam hanya untuk kurus? Bersenam untuk sihat. Orang kurus perlu bersenam, orang gemuk 3x ganda perlu. Hehehe

3. Amalkan suppliment 



Suppliment juga menjadi perkara penting pada masa kini disebabkan oleh peningkatan pencemaran dan jumlah radikal bebas yang akan melemahkan sistem imunisasi kita. Kalau orang tanya eh tak bahayakah ambil suppliment? Kalau anda ambil ubat, itu bahaya. Sebab ubat ada kandungan steroid iaitu bahan kimia yang perlu diproses oleh buah pinggang kita. Makin banyak ambil ubat, makin tinggi risiko untuk buah pinggang kita rosak. 

Sebaliknya, suppliment merupakan makanan tambahan untuk memenuhi keperluan badan kita yang terkurang. Kalau anda ingin mengambil suppliment, pastikan suppliment pilihan anda adalah suppliment semulajadi dan mempunyai kajian dan landmark tersendiri, Ia penting untuk memastikan ia selamat dan dapat diterima dengan baik oleh badan kita.

Shaklee ada kajian dan landmark yang dibuat oleh pihak lain. Bukan Shaklee buat sendiri ok


Kalau anda masih ragu-ragu mengenai pengambilan suppliment, ada beberapa persoalan untuk anda.
Bila anda ambil gula setiap hari, anda rasa ia sihat untuk tubuh kita?
Bila ambil makanan fast food mungkin setiap minggu, anda rasa ia baik untuk tubuh?
Bila makan daging ayam yang disuntik hormon anda rasa ia tidak akan menjejaskan kesihatan?

Sebenarnya ada banyak makanan harian kita yang sudah tidak bercirikan semulajadi, diubah genetiknya untuk memenuhi keperluan semasa dan sebenarnya tidak baik untuk tubuh. Tapi kita tetap ambil sebab rasa ia perkara biasa. 

Jadi apa beza suppliment dengan makanan kita yang dah diubah? Anda boleh fikir sendiri.

Eh, macam dah lari topik pulak. Jadi apakah suppliment yang baik untuk meningkatkan sistem imunisasi?

1. Vitamin C


Vitamin C merupakan vitamin paling pemting untuk kuatkan imunisasi tubuh manusia. Bahkan, jika kita demam dan pergi ke Klinik atau hospital, doktor tetap akan bekalkan vitamin C. Ini kerana vitamin C dapat melindungi sistem imunisasi daripada radikal bebas dan toksin. Vitamin C mempunyai antioksidan yang tinggi untuk membantu meningkatkan lagi kekebalan tubuh. 

2. Omega Guard


Omega Guard juga bantu meningkatkan sistem imunisasi tubuh. Kandungan omega 3 merupakan asid lemak yang akan melindungi sistem imunisasi kita daripada bakteria yang boleh menyebabkan demam.

3. Garlic 



Garlic merupakan antibiotik semulajadi. Pengambilan garlic langkah pencegahan paling ideal untuk melawan bakteria seperti demam dan juga selesema. Perlu diingatkan Garlic complex perlu diambil selepas waktu makan yang berat untuk mengelakkan kecairan darah. Terdapat kajian yang mana alicin dalam bawang putih bertindak untuk melawan patogen yang membawa penyakit dalam masa yang paling singkat.

4. Nutriferon



Nutriferon membantu meningkatkan interferon semulajadi dalam badan ayang akan menguatkan tindak balas sistem imunisasi badan. Ekstrak biji labu (Cucurbita moschata) yan terdapat dalam nutriferon mendorong pengeluaran interferon. Biji Plantago (Plantage asiatica) pula merangsang sistem imun;Bunga Safflower (Carthamus tinctorius) polisakarida, yang telah dikenalpasti  dapat mendorong pembangunan makrofaj, sejenis sel darah putih; Kuntuman bunga Japanese Honeysuckle (Lonicera japonica) yang digunakan dalam perubatan Asia.


Nak dapatkan set atasi masalah demam ni?
Hubungi saya ye...

Azie : 012-8660655


Sekian,

Salam sayang,

Azieyana Aziz,
SID 1185491


FB: Zie Azieyana

No comments:

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Copyright © Jom Tampil Sihat Dan Yakin bersama Shaklee Made with ❤ by azhafizah.com