Friday 5 February 2016

KETAHUI PUNCA JERAWAT, LUARAN DAN DALAMAN


Ketahui Punca Jerawat, Luaran dan Dalaman!


Apa pendapat anda mengenai jerawat?
Hmm, mesti semua orang tak suka kan?

Jerawat = musuh utama wanita. Siapa setuju sila kerutkan kening sekarang jugak …hehehe
Baiklah, bila cakap pasal jerawat, perkara penting yang kita perlu tahu ialah punca jerawat berlaku.

Tahu tak apa punca jerawat dari segi luaran?
Tahu tak apa pula punca jerawat dari segi dalaman?

Mari kita lihat terlebih dahulu punca jerawat dari segi luaran.

Terdedah pada habuk dan kotoran
Setiap hari kita akan berdepan dengan habuk dan kotoran, kulit yang sensitive pasti akan mudah ditumbuhi jerawat jika habuk dan kotoran terkena pada wajah.

Tidak membersihkan wajah dengan baik
Ramai wanita tidak membersihkan wajah dengan baik. Ketika membasuh wajah, urutan pembersihan wajah seharusnya dilakukan dari bawah ke atas dan sekurang-kurangnya 3 pusingan bulatan. Bila wajah tidak dibersihkan dengan baik, maka kotoran dan habuk akan masuk ke dalam liang pori wajah dan membentuk jerawat.

Memakai make up yang heavy
Mungkin untuk kelihatan cantik, anda sanggup memakai make up yang tebal setiap hari. Namun, pemakaian make up yang heavy atau tebal ini sebenarnya tidak baik untuk wajah jika dipakai terlalu kerap. Ia akan menyebabkan liang pori tidak bernafas dan tersumbat akibat make up yang digunakan. Ditambah lagi dengan wajah yang tidak dibersihkan sepenuhnya selepas memakai make up. Liang pori yang tersumbat pasti akan menghasilkan jerawat.

Memakai produk yang mempunyai bahan kimia
Untuk kelihatan cantik, ramai juga wanita atau lebih tepat 80 % wanita sanggup menggunakan produk yang mempunyai bahan kimia seperti merkuri, hidrokuinon, arbutin, AHA dan paraben. Bila wajah anda mulus dan gebu selepas menggunakan produk yang mengandungi bahan kimia di atas, anda butakan sahaja mata dan hati anda mengenai kesan negatif produk tersebut di masa akan datang. Bila dah dua tiga tahun kemudian, jerawat atau jeragat tumbuh baru anda nak menyesal.


Sekarang ketahui pula punca jerawat dari segi dalaman.

Pengambilan makanan yang tidak seimbang
Pengambilan produk tenusu yang banyak akan menyebabkan jerawat tumbuh di bahagian pipi. Apa contoh produk tenusu? Aiskrim, keju, cheese, krim, keju, mentega, yoghurt. Boleh ambil tapi jangan berlebihan.
Pengambilan daging juga patut dikurangkan dan banyakkan mengambil sayur-sayuran. Makanan berminyak juga boleh menjadi punca jerawat tumbuh dengan subur.

Badan banyak toksin
Penah atau tidak anda rasa sering cepat letih, lelah dan asyik mengantuk? Itu menandakan badan anda banyak toksin. Badan yang banyak toksin akan menyebabkan anda sering jatuh sakit, letih dan lelah. Bahkan jerawat akan banyak tumbuh pada bahagian belakang dan jerawat bernanah pada wajah.

Hormon tidak seimbang
Hormon yang tidak seimbang boleh menyebabkan jerawat timbul pada bahagian dahi dan bawah dagu. Punca jerawat akibat hormon yang tidak seimbang adalah berbentuk bengkak merah. Ia tidak bernanah tapi ia bengkak merah dan sakit.

Sekarang, anda boleh tak kenalpasti punca jerawat anda berada pada kategori yang mana? Punca jerawat anda dari segi luaran atau dalaman?

Sekarang, mari pula kita lihat apakah cara atasi punca jerawat yang telah saya terangkan.

Punca Jerawat dari segi luaran

Selepas melihat punca jerawat luaran, sebenarnya punca jerawat luaran ini bolehlah disimpulkan berlaku disebabkan wajah yang tidak dibersihkan dengan baik. Setiap hari wajah kita terkena habuk dan kotoran. Untuk yang memakai tiap make up setiap hari, wajah perlu dibersihkan dengan betul.

Untuk yang memakai produk mengandungi bahan kimia, saya nasihatkan anda berhenti sekarang. Jangan menyesal di kemudian hari. Jangan sudah terhantuk baru terngadah. Bolehlah beralih kepada produk semulajadi yang bebas kimia dan dapat membersihkan wajah anda dengan berkesan.

Anda bolehlah mencuba Pencuci muka Gentle Deep Foaming Cleanser Shaklee ini.
Kandungan utama produk ini yang terdiri daripada rumpai laut, algae hijau, dan strawberry begonia. Tiga bahan ini membolehkan wajah anda dibersihkan dengan maksima sehingga ke liang pori. Bahkan, algae hijau sangat terkenal untuk menyahtoksin kulit wajah. Bahan kimia yang sudah melekat pada kulit wajah boleh dineutralkan dengan algae hijau. Nak wajah cerah berseri pula? Strawberry begonia boleh cerahkan wajah anda secara semulajadi.
Gentle Deep Foaming Cleanser merupakan produk pencuci muka yang bertindak menyahtoksin toksin pada lapisan kulit wajah, mengawal sebum minyak dan mencerahkan kulit wajah.



Lagi manfaat Gentle Deep Foaming Cleanser:
  • NYAHTOKSIN BAHAN KIMIA PADA WAJAH
  • MENGHILANGKAN WHITEHEAD
  • MENGHILANGKAN BLACKHEAD
  • MENCERAHKAN WAJAH
  • MENGAWAL PENGHASILAN SEBUM MINYAK




Punca Jerawat dari segi dalaman
Punca jerawat dari segi dalaman boleh diatasi dengan pengambilan makanan yang seimbang. Makanan yang seimbang bukan sahaja dapat elak jerawat, tapi juga dapat menyihatkan tubuh badan. Rujuk pyramid ini untuk panduan makanan yang seimbang.

Toxin dan hormone pula macam mana nak atasi???
Boleh atasi punca jerawat yang disebabkan oleh hormone dan toksin dengan tiga vitamin ini.

Vitamin C shaklee merupakan satu-satunya vitamin yang bersifat sustained released, iaitu setiap jam selama 5 jam, 100 mg vitamin C akan dilepaskan ke dalam badan. Vitamin lain akan lepaskan secara sekaligus. Dengan vitamin C ini, anda akan mendapat manfaat optimum yang lebih banyak!


Lagi manfaat Vitamin C:
  • MENGANJALKAN KULIT
  • MENINGKATKAN PENGHASILAN KOLAGEN 
  • MEMBANTU MENENTANG BAKTERIA JERAWAT
  • MEMBANTU MEMBUANG TOXIN DALAM BADAN
  • PUDARKAN PARUT JERAWAT DENGAN CEPAT



Lagi manfaat GLA Complex:
  • KECUTKAN JERAWAT DENGAN CEPAT
  • KAWAL KETIDAK SEIMBANGAN HORMON
  • KAWAL PEMBENTUKAN MINYAK BERLEBIHAN
  • PUDARKAN FLEK HITAM JERAWAT
  • MENYEKATAKAN TONA KULIT WAJAH
Garlic sangat berkesan untuk menghapuskan baketeria jerawat, antifungus dan anti kulat. Bahkan, Garlic merupakan suppliment utama dalam kalangan orang jepun dan Korea!



Lagi manfaat Garlic Complex:
  • MENGUATKAN SISTEM IMUN MENENTANG BAKTERIA JERAWAT
  • MEMBUANG TOXIN DALAM BADAN
  • MENGURANGKAN RASA SAKIT DAN PEDIH LUKA JERAWAT
  • MEMATIKAN BAKERIA JERAWAT







Mudah sahaja sebenarnya untuk atasi masalah jerawat andai anda punya semangat dan kuat.
Jom saya bantu anda hilangkan jerawat!
Boleh hubungi saya di 0128660655 untuk info lanjut

Sekian,

Salam sayang,

Azieyana Aziz,
SID 1185491

FB: Zie Azieyana

No comments:

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Copyright © Jom Tampil Sihat Dan Yakin bersama Shaklee Made with ❤ by azhafizah.com