Tuesday 9 February 2016

BAGAIMANA PENYAKIT KENCING MANIS BERLAKU?


Adakah anda tahu, bahawa terdapat 2 jenis penyakit kencing manis, iaitu Diabetes Type 1 dan Diabetes Type 2. Penghidap Kencing Manis Jenis 1 hanya terdiri daripada 5% daripada keseluruhan pesakit kencing manis. Manakala 95% penghidap kencing manis terdiri daripada penghidap Diabetes Type 2!





Kencing Manis Jenis 1 adalah berpunca daripada masalah genetik di mana seseorang itu memang dilahir dengan pankreas yang tidak boleh menghasilkan insulin yang mencukupi untuk membantu penggunaan glukosa. Kencing Manis Jenis 1 biasanya boleh dikesan ketika bayi lagi atau pun pada awal usia remaja.

Kencing Manis Jenis 2 pula adalah jenis kencing manis yang kerap kita jumpa. Ia biasanya berlaku pada orang dewasa yang berumur 40 tahun ke atas. Namun begiru, kajian terkini menunjukkan penyakit ini menunjukkan trend yang cenderung ke arah golongan umur yang lebih muda. Kini, terdapat ramai orang berumur sekitar 30-an sudahpun menunjukkan bacaan glukosa darah yang tinggi.

Berlainan daripada Kencing Manis Jenis 1, saintis atau para pakar perubatan masih tidak tahu punca sebenar yang menyebabkan penyakit Kencing Manis Jenis 2. Apa yang pasti, kencing manis jenis 2 ini berlaku disebabkan oleh rintangan insulin pada tubuh manusia.

Apa itu Rintangan Insulin?
Rintangan Insulin adalah satu keadaan di mana insulin tidak dapat berpaut dengan reseptor pada permukaan membran sel untuk membuka laluan (Glucose Channel) yang membenarkan glukosa diangkut ke dalam sel untuk digunakan.Selepas kita makan, kandungan gula di dalam darah akan meningkat dan apabila badan mengesan peningkatan ini, ia akan mengarah pankreas untuk merembeskan lebih banyak insulin untuk menghantar bekalan glukosa yang datang tiba-tiba ini ke dalam sel-sel badan untuk menghasilkan tenaga atau disimpan dalam sel adipos dalam bentuk lemak.
Rintangan Insulin terjadi apabila struktur membran sel yang telah dirosakkan dan ini menyebabkan resepto insulin menjadi kurang sensitif terhadapa insulin. Insulin tidak boleh merangsangkan pembukaan Laluan Glukosa lagi. Glukosa yang tidak dapat masuk ke dalam sel untuk digunakan akan dilantun balik ke dalam saluran darah dan menyebabkan kepekatan gula dalam darah meningkat dan akhirnya menyebabkan Kencing Manis Jenis 2.

Bila perkara tersebut terjadi, pesakit kencing manis jenis 2 ini sdinasihatkan oleh Doktor supaya jangan makan nasi atau makanan yang berkarbohidrat tinggi. Amalan ini membuat mereka sentiasa rasa lapar dan tidak bertenaga sehingga berat badan jatuh mendadak.


Sila Makan Nasi!

Makan Nasi, tapi perlu bahagikan waktu makan itu kepada beberapa sekali sehari. Petuanya adalah, kurangkan quantiti nasi, tambahkan kekerapan. Contohnya, katakan anda sentiasa makan 1 mangkuk nasi untuk makan tengah hari. Kini andan perlu bahagi 1 mangkuk nasi itu kepada 3 dan sebarkan pengambilannya kepada 1/3 mangkuk nasi setiap 1 jam. Dengan cara ini, anda boleh elakkan lonjatan glukosa darah dan bagi masa untuk badan anda memproses sumber tenaga tersebut.


White Rice vs Brown Rice

Anda dicadangkan supaya makan nasi 'Brown Rice' dan bukannya nasi putih. Ini adalah kerana Brown Rice mempunyai gentian fiber (lapisan yang berwarna coklat tu), fiber ini boleh memperlahankan penyerapan glukosa ke dalam darah dan ini akan membuat kekenyangan itu tahan lebih lama. Saya tahu nasi Brown Rice ada sejenis bau (yang serupa makanan kering untuk ayam belaan) yang tak seberapa sedap. Anda boleh cuba letak beberapa cubing bawang putih ke dalam beras Brown Rice itu semasa anda masaknya, bau wangi bawang putih boleh menutup bau pelik Brown Rice itu.

Dari segi lauk, anda perlu kurangkan memakan masakan yang berdaging dan berasa 'berat'. Tukar ala lauk anda kepada yang lebih 'ringan'. Tambahkan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan.



Credit to : http://www.rawatankencingmanis.com/
___________________________________________________________
Perubatan Moden

Untuk pesakit kencing manis jenis 2 ini, selalunya, pihak Hospital akan membekalkan ubat-ubatan berikut bagi mengawal masalah kencing manis yang dihidapi:

Metformin - Ubat ini mengandungi Biguanid yang mengurangkan penghasilan glukosa dalam hati dan menjadikan tisu sensitif terhadap insulin. Kesan sampingan yang biasa dialami adalah masalah cirit birit.

Sulfonilurea - Ubat ini merangsang (paksa) pankreas untuk menghasilkan lebih banyak insulin.

Thiazolidinedion - Ubat ini meningkatkan sensitiviti insulin.

Alfa-glukosaidase - Ubat ini merencatkan penyerapan glukosa dalam usus kecil.

Suntikan Insulin - Menambah bekalan insulin dalam darah dengan harapan supaya lebih banyak glukosa akan dipaksa masuk ke dalam sel-sel melalui Laluan Glukosa yang masih berfungsi.


Namun, anda juga pasti tahu bahawa tidak ada  ubat di atas yang bertindak semulajadi. Ubat perangsang pankreas cuma memaksa ia berkerja keras untuk menghasilkan insulin yang lebih banyak. Begitu juga dengan ubat yang cuba meningkatkan sensitivi reseptor insulin pada membran sel. Cuba bayangkan apa yang akan terjadi apabila anda paksa satu kuda lari berterusan tanpa berhenti atau rehat?


Semua ubat tersebut target pada pengurangan glukosa dalam darah. Tiada satu pun yang cuba untuk mengatasi punca sebenar Rintangan Insulin!

Adakah anda inginkan produk semulajadi yang dapat membantu memperbaiki rintangan insulin dalam diri anda?

Vivix Shaklee ini sangat berkesan membantu pesakit kencing manis untuk menurunkan paras gula, meningkatkan rintangan insulin, sekaligus menjadikan pesakit bebas kencing manis.



Apakah kandungan Vivix Shaklee yang mampu mengatasi masalah kencing manis?

Dalam vivix terdapat bahan yang dinamakan resveratrol.


Kencing Manis: Ketahui Punca dan Rawatan


Resveratrol ialah sejenis phenol semulajadi yang wujud di dalam tumbuhan anggur terutamanya jenis muskat dan anggur kulit merah serta Knotweed Jepun.
Kajian saintifik menunjukkan resveratrol sangat memainkan peranan dalam memanjangkan usia kerana ia dapat melawan penuaan pada tahap sel.




Bagaimana pula Resveratrol bertindak menjadi penawar kepada kencing manis?

1. Meningkatkan sensitiviti tubuh terhadap hormon insulin:
Rintangan insulin adalah satu daripada faktor penyumbang utama diabetes/kencing manis. Jika sensitiviti tubuh terhadap insulin dapat ditingkatkan, kita boleh memberhentikan diabetes/kencing manis.


Apabila tubuh kita hilang sensitiviti terhadap insulin, tubuh akan mengeluarkan lebih banyak insulin untuk mengawal aras gula dalam darah. Jadi resveratrol pula mampu meningkatkan sensitiviti tubuh kita terhadap insulin oleh itu mengurangkan amaun insulin yang diperlukan untuk mengawal aras gula dalam darah.


2. Mengaktifkan enzim yang sangat berkuasa dalam tubuh kita.


Untuk mencegah atau menyembuhkan diabetes/kencing manis, satu enzim iaitu dikenali sebagai enzim SIRT1 mestilah diaktifkan yang mana enzim ini bertanggungjawab terhadap rembesan hormon insulin dan enzim.



Berikut merupakan testimoni pengambilan Vivix untuk pesakit kencing manis.

Testimoni 1: Kencing Manis: Ketahui Punca dan Rawatan



Testimoni 2: Kencing Manis: Ketahui Punca dan Rawatan


Testimoni 3: Kencing Manis: Ketahui Punca dan Rawatan




Bagaimana ingin mendapatkan Vivix Shaklee ini???

Mudah sahaja. Anda hanya perlu hubungi/Whatsapp saya di 0138727565.
Konsultasi cara pengambilan yang betul akan saya berikan setelah produk sampai di tangan anda.

Bulan ini juga terdapat promosi potongan 5% untuk belian Vivix Shaklee ini. Jadi anda boleh dapatkan segera dengan menghubungi saya di 0128660655.

Sekian, salam sayang.

Azieyana Aziz,
SID 1185491
FB: Zie Azieyana

No comments:

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Copyright © Jom Tampil Sihat Dan Yakin bersama Shaklee Made with ❤ by azhafizah.com