Saturday 14 May 2016

TIPS UNTUK KULIT CANTIK DAN CERAH

Pasti semua orang mengimpikan kulit yang cantik dan cerah. Bukan sahaja wanita, tapi lelaki juga punya impian yang sama. Sebab, kulit cantik dan cerah dapat memberi keyakinan yang lebih kepada kita.

Dan pengertian kulit yang cantik dan cerah mempunyai pengertian yang berbeza untuk setiap individu. Ada yang menginginkan kulit putih bak susu, ada yang sekadar cukup dengan kulit yang bebas cela tanpa jerawat, jeragat dan wajah berminyak. Kerana tidak semua individu suka menjadi terlalu putih. Kerana itu saya bahasakan “Kulit cantik dan cerah”, bukan kulit putih dan mulus.



Tahukah anda bahawa vitamin C berupaya untuk memberikan anda kulit yang cantik dan cerah?

Bukan itu sahaja, bahkan Vitamin C adalah vitamin yang sangat bermanfaat untuk tubuh badan kita kerana ia membantu meningkatkan sistem imunisasi manusia dengan melawan radikal bebas dan juga sel kanser.
Namun begitu, dalam entri kali ini saya ingin kongsikan Kajian mengenai vitamin c untuk kulit yang cantik dan cerah. Berikut merupakan manfaat vitamin c untuk kulit kita:


Manfaat Vitamin C Untuk Kulit:

Terdapat banyak Manfaat vitamin C untuk kulit, antaranya adalah:
1.   Meremajakan Kulit

Kulit akan menjadi lebih cerah dan bersih dengan vitamin C kerana vitamin C mampu merangsang pembentukan kolagen. Kolagen berperanan aktif untuk merawat kulit selepas luka. Kerutan dan lipatan pada kulit anda dapat disamarkan dengan vitamin C. Oleh itu, pengambilan vitamin c setiap hari adalah perlu jika anda menginginkan kulit yang sihat dan cerah.

2.   Melawan Radikal Bebas
Vitamin C mampu menepis panas sinar matahari untuk melindungi kulit kita. Selain itu, vitamin c juga membantu menentang radikal bebas yang terdiri daripada pencemaran dan asap. Radikal bebas akan menyebabkan sel pada tubuh kita akan musnah dan menjadikan kulit wajah kita kelihatan kusam. Dengan pengambilan vitamin c yang menentang radikal bebas, ia pastinya dapat melindungi sel kita dan mengelakkan kulit yang kusam.
3.   

3        3.    Sebagai penahan air
Untuk anda yang memiliki kulit kering, pengambilan vitamin C secara rutin kerana vitamin C mampu menahan air sehingga kulit anda tetap lembab dan segar. Untuk mendapatkan hasil yang terbaik, selain mengambil supplimen vitamin c, sebaiknya anda mengambil buah dan sayur yang mengandung vitamin C daripada membuat suntikan vitamin C. Ini kerana, melalui pemakanan, kandungan air dalam badan dapat diseimbangkan. Berbeza dengan suntikan vitamin C yang mungkin akan terlebih dos dan memberi impak pada sistem ginjal manusia.

Kini terdapat banyak supplimen vitamin C untuk tujuan kesihatan mahupun kecantikan. Namun, apa yang membimbangkan ialah adakah vitamin tersebut selamat dan semulajadi untuk kita ambil sebagai supplimen harian kita. Contohnya, vitamin C yang dibekalkan daripada pihak hospital mengandungi steroid. Steroid yang diambil dalam jangka panjang akan memberikan impak kepada buah pinggang. Saya yakin kerana itu, ramai yang risau dan takut untuk mengambil vitamin C. Dengan andaian, semua vitamin C mengandungi steroid yang sama dan akan merosakkan buah pinggang.

Tips Untuk Kulit Cantik dan Cerah


Tanggapan tersebut SALAH! Kerana masih terdapat banyak supplimen vitamin C yang tidak mengadungi steroid, cuma pasti harganya adalah lebih mahal berbanding vitamin C yang semulajadi. Contohnya saya, saya pilih untuk menjadikan vitamin C Shaklee sebagai supplimen harian saya. Sebab kenapa saya pilih vitamin C shaklee? Sila baca post di bawah.

 "ALHAMDULIILAH ! KAWAN TEGUR KULIT DAH MAKIN CERAH "
Saya memang lama dah nak kulit cerah. Sampai dulu cuba produk dan krim bukan-bukan. Dan ketika itulah wajah saya mula berjerawat. Sebab try macam-macam produk yg confirm ada bahan kimia. Huhuhu😭
4 tahun muka berjerawat, putih tu memang putihla. Tapi akhirnya saya sedar yg jerawat tu lagi terok kalau nak dibandingkan dgn wajah yg gelap. Akhirnya saya stop ambil produk yg saya tahu memang ada bahan kimia. Saya pun mula Google produk apa yg selamat utk atasi masalah jerawat.

Sampaila suatu hari, terbaca iklan pasal shaklee. Tapi masa tu saya masih tak yakin. Entah macam mana, selepas 6 bulan baca iklan pasal shaklee tu, saya terbuka hati nak cuba. Tu pun sebab rasa yakinla yang Shaklee ni selamat.

Lepas ambik 2 minggu memang rasa pipi ni lain macam. Tegang. Lepas tu jerawat start kecut. Lama sikit, kawan pulak tegur kulit makin berseri.

Memang tak menyesal cuba SR Vita C 500 mg dan GLA complex ni. Bukan takat kecutkan jerawat, kulit makin cerah. Semulajadi. Taklah putih pucat macam mayat. part paling best, saya dah jarang demam skrg ni.😌



Tips Untuk Kulit Cantik dan Cerah

Gambar di atas memang hasil saya cuba sendiri. Saya mula ambil vitamin C Shaklee pada April 2015 sehingga kini. Walaupun mengambil tempoh yang lama, tapi alhamdulillah, ia memang berkesan dan selamat.

Dalam entri seterusnya, saya akan tulis mengenai keburukan steroid supaya anda lebih faham.
Jika anda mempunyai sebarang persoalan, saya sangat gembira untuk menjawab persoalan anda. Boleh hubungi/Whatsapp saya di 0128660655


Sekian,
Salam sayang,

Azieyana Aziz,
SID 1185491

FB: Zie Azieyana

1 comment:

  1. Tips yang menarik. Lagi lagi dengan kisah sendiri. Terima kasih atas perkongsian.

    ReplyDelete

Contact Form

Name

Email *

Message *

Copyright © Jom Tampil Sihat Dan Yakin bersama Shaklee Made with ❤ by azhafizah.com