Monday 30 May 2016

SIAPAKAH YANG BERISIKO MENGALAMI STROKE?


Tahukah anda terdapat beberapa kategori individu yang mempunyai kecenderungan yang tinggi untuk mengalami stroke?




Terdapat beberapa faktor yang akan menyebabkan seseorang mempunyai kecenderungan yang tinggi mengalami stroke. Antara faktor yang menyebabkan seseorang mengalami stroke adalah seperti berikut:
1)   Tekanan darah tinggi (hipertensi).
Tekanan darah tinggi akan menyebabkan tekanan pada dinding arteri. Apabila berlaku tekanan yang tinggi pada dinding arteri,  ia akan merosakkan dinding-dinding arteri sehingga pecahnya salur darah dan menyebabkan stroke berlaku.
2)   Diet.
Diet yang tinggi kandungan garam dikaitkan dengan tekanan darah tinggi, sementara diet yang banyak makanan berlemak dan manis dikaitkan dengan pengasaran permukaan dan penyempitan arteri. Tekanan darah yang tinggi mahupun penyempitan arteri akan mewujudkan kemudngkinan salur darah pecah sehingga berlakunya stroke.
3)    Penyakit kencing manis (Diabetes).
 Mereka yang menghidap kencing manis mengalami lebih kemungkinan mengalami tekanan  darah tinggi dan aterosklerosis, dan oleh itu lebih berisiko mengalami strok.
4)   Pernah mengalami TIA.  Baca lanjut mengenai TIA di sini:
Dianggarkan seorang dari lima yang mengalami strok penuh pertama, pernah mengalami satu atau lebih TIA sebelumnya.
Fibrilasi atrium. Jenis degupan jantung yang tidak teratur ini meninggikan risiko pembentukan gumpalan darah di dalam jantung, yang kemudiannya mungkin tertanggal dan dibawa aliran darah ke otak.





5)   Merokok.
Merokok mempunyai pelbagai kesan negatif kepada arteri dan dikaitkan kepada tekanan darah yang lebih tinggi yang mengundang kepada berlakunya stroke.
6)   Tabiat minum (alkohol) yang kerap.
Individu yang mempunyai tabiat meminum alcohol dalam tempoh yang panjang akan menaikkan tekanan darah yang boleh menaikkan tekanan darah ke ketinggian yang berbahaya dan mungkin menyebabkan saluran darah di otak pecah.
7)    Sesetengah jenis pil perancang keluarga.
             Sesetangah pil perancang  boleh menjadikan darah lebih pekat dan lebih berkemungkinan                    bergumpal. Darah yang bergumpal akan menyebabkan tekanan darah semakin meningkat.



Faktor-faktor risiko Stroke yang tidak boleh dikawal.
     1)    Umur.
Strok lebih kerap terjadi kepada mereka yang berumur di atas 55 tahun, dan kadarnya terus meningkat dengan meningkatnya umur seseorang. Ini mungkin kerana arterosklerosis mengambil masa yang lama untuk terbentuk dan arteri menjadi kurang kenyal dengan pertambahan umur, menaikkan risiko tekanan darah tinggi.
2)   Jantina.
Lelaki lebih berisiko mengalami stroke berbanding wanita, terutamanya di bawah umur 65
3)   Sejarah keluarga.
Mempunyai saudara terdekat yang pernah mengalami strok akan meningkatkan risiko mengalami stroke.

Bagaimanakah cara untuk mengurangkan risiko mengalami stroke?
Secara amnya, terdapat 2 cara utama untuk mengurangkan risiko stroke yang perlu diamalkan ketika usia muda lagi. Jangan ketika sudah menghidap tanda-tanda awal baru kita hendak berjaga-jaga.

Pemakanan
Kebanyakan masalah seperti darah tinggi, obesiti dan kencing manis adalah berpunca daripada diet pemakanan yang tidak seimbang. Kurangkan makan makanan yang berlemak, bergaram dan mempunyai kandungan gula yang tinggi. Banyakkan mengambil sayur-sayuran dan  buah-buahan untuk mengawal tekanan darah anda.


Senaman
Bersenam dapat meningkatkan kecergasan tubuh badan kita. Setiap kali makan makanan yang berminyak, minyak tersebut akan menyekat salur darah atau dinding arteri yang boleh menyebabkan salur darah tersumbat dan pecah. Untuk memastikan salur darah kita berada dalam keadaan yang baik, melakukan senaman 3x seminggu sangat penting untuk membakar lemak-lemak yang terdapat pada salur darah.




Bagaimana jika seseorang sudah mempunyai tanda awal stoke, atau sudah diserang stroke?
Kajian menunjukkan bahawa pengambilan makanan yang tinggi anti  oksidan mampu membantu sel-sel yang telah mati akibat serangan stroke untuk pulih kembali. Berikut merupakan 4 tumbuhan utama yang tinggi anti oksidan yang dapat membantu pesakit stroke.
 1. Polygonum Cuspidatum (Japanese Knotweed)
Polygonum Cuspidatum merupakan sumber utama kepada bahan RESVERATROL yang juga terdapat dari ektrak kulit dan biji anggur merah.
 

Resveratrol mengandungi bahan polifenol dan antioksidan yang dapat membantu untuk melambatkan penuaan, merendahkan kolestrol, meredakan tekanan darah, meningkatkan tenaga berterusan dan juga dapat membantu mengawal berat badan.

Kajian makmal telah membuktikan Resveratrol melawan penuaan di peringkat selular, mengaktifkan tindakan genetic  (DNA) untuk mengawaltur tindakbalas dalam badan yang normal. 

 Untuk pesakit yang mengalami stroke, resveratrol ini membantu mengaktifkan semula DNA dan sel-sel yang mati akibat pecahnya salur darah ketika stroke menyerang para pesakit. Secara tidak langsung, pengambilan yang konsisten akan dapat membantu memperbaiki sel-sel mati akibat daripada stroke.

 2. Muscadine Grape
Muscadine Grape ialah satu spesies anggur yang sangat unik kerana ia mengandungi lebih 1 (satu) kromosom  dari tumbuhan biasa, iaitu 20 kromosom.  Kelebihan ini menjadikan ia spesis anggur yang paling kaya dengan POLIFENOL, satu bahan penting yang sangat baik untuk kesihatan terutamanya untuk pencegahan kanser.


Dalam kes pesakit stroke, polifenol juga dapat membantu memperbaiki sel-sel yang sudah tidak berfungsi. Siapa sangka sel yang telah mati akibat pecahnya salur darah pada tubuh manusia boleh terhasil semula untuk membantu sistem dala tubuh badan manusia? Ya, ia bukan perkara yang ajaib. Kerana setiap satu (1) minit sememangnya 6 juta sel akan mati di dalam tubuh kita. Pertukaran dan penambahbaikan sel akan berlaku dengan cepat apabila kita mengambil suber makanan yang tinggi anti oksidan!

Satu lagi bahan penting ialah Asid Ellagik yang tinggi yang membantu untuk menghentikan tindakan kimia penyebab kanser. Ia mempunyai sifat anti-mikrob dan anti-virus.


3. Purple Carrot
Purple Carrot merupakan sumber terbaik untuk Vitamin A, sumber ANTIOKSIDA yang MUJARAB termasuk antocianin (yang menyebabkan warna merah menyala, ungu atau biru pada buah). 


Antocianin membantu untuk kesihatan saluran darah dan platlet. Punca berlakunya stroke ialah salur darah yang mengandungi kepekatan lemak yang tinggi menyebabkan darah tidak dapat beredar dengan baik, tersumbat sehingga pecahnya salur darah. Dengan purple carrot, ia dapat membantu mencairkan semula platlet yang bergumpal dalam salur darah sekaligus mengurangkan tahap kepekatan darah.


    4. European Elderberry (Sambucus Niagara)
Elderberry merupakan satu tumbuhan yang terkenal dalam rawatan tradisional untuk flu/selsema terutamanya influenza B. Ia dapat mengurangkan kesan akibat influenza seperti sakit otot dan ketidakselesaan akibat selsema.

Ia mengandungi unsure Flavonoids, salah satu sumber antioksida yang sangat baik untuk mengukuhkan system imunisasi untuk melawan jangkitan bacteria dan virus.

Bukan sekadar antioksidan, Elderberry juga ada vitamin A,B, C dan nutrient seperti asid amino. Kesemua nutrient ini baik untuk menguatkan imunisasi, merendahkan kolestrol, beri pelindungan kepada penyakit-penyakit kardiovaskular seperti serangan jantung & stroke.


Dan tahukah anda, ke empat-empat bahan tersebut terkandung dalam satu tonik merah yang dipanggil Vivix Shaklee?


Dan Alhamdulillah, sudah ramai pesakit stroke yang pulih dengan mengambil vivix Shaklee sebagai supplimen harian mereka. Berikut merupakan antara testimoni pesakit stoke yang pulih dengan bantuan Vivix Shaklee ini.









Mari kongsikan bersama orang tersayang. Semoga dengan pengambilan Vivix Shaklee ini, insan-insan yang kita sayangi dapat pulih daripada stroke.

Hubungi / Whatsapp saya segera di 0128660655.


Sekian, salam sayang.

Azieyana Aziz,
SID 1185491

FB: Zie Azieyana

No comments:

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Copyright © Jom Tampil Sihat Dan Yakin bersama Shaklee Made with ❤ by azhafizah.com