Sunday 13 March 2016

CARA ATASI SEMBELIT DENGAN ESP

Sembelit merupakan satu gejala kesukaran membuang air besar. Sembelit bukanlah satu penyakit, kerana ia akan berlaku apabila gaya pemakanan tidak seimbang diamalkan oleh seseorang.

Cara Atasi Sembelit dengan ESP


Berikut merupakan tanda-tanda sembelit:
1) Tidak membuang air besar selama beberapa hari
2) Najis menjadi keras atau kering
3) Perut kembung, sakit dan tidak selesa
4) Kurang selera makan
5) Sering mengetap gigi

Punca berlakunya sembelit pula adalah seperti berikut:
1) Pengambilan makanan yang kurang serat
2) Kurang minum air
3) Kurang bersenam
4) Kebiasaan menahan untuk membuang air besar
5) Pengambilan julap yang berlebihan sehingga menyebabkan sistem penghadaman hanya bertindak pada julap untuk proses pembuangan
6) Mempunyai masalah kolon dan rekrtum

Kesan Sembelit




Sembelit yang berpanjangan dan serius mungkin boleh menyebabkan buasir yang disebabkan oleh menahan untuk membuang air besar atau anal fissures (koyakan pada kulit di sekeliling anus). Ia berlaku disebabkan oleh najis yang keras meregangkan otot sphincter. Kesannya, pendarahan rektum mungkin berlaku, di mana darah kelihatan di permukaan najis.


Kadang kala, regangan menyebabkan rektum terkeluar (terjatuh) dan ini boleh menjurus kepada pengeluaran mukus dari dubur. Rektum yang terkeluar dengan teruk dan kronik memerlukan pembedahan untuk menguatkan dan mengetatkan otot spinchcter dubur atau untuk membaiki lapisan yang terkeluar (terjatuh).

Sebab tu, sembelit tak boleh dipandang remeh macam tu saja.

Saya nak kongsi pengalaman saya sembelit. Saya memang ada masalah sembelit. Normal saya buang air besar 2x je seminggu. Tapi paling terok, pernah sekali tu 10 hari saya tak buang air besar. MasyaAllah, Tuhan saja tau betapa terseksanya saya. Nak tidur pun susah. Perut rasa kembung. Jadi buncit. Bayangkan anda makan tiap hari tapi tak buang. Saya memang risau sangat masa tu. Hari ke 7 saya tak buang air besar, saya pergi hospital, untuk consult dengan Doktor lah kan. tapi Doktor hanya bagi cecair yang perlu masukkan ke dalam bontot. huhuhu. Doktor cakap lepas masukkan tu 5 minit mesti akan buang air besar. Kalau tak membuang, kena datang jumpa doktor tu balik.

Hmmm, nak jadikan cerita memang tak membuang pun. Masa tu saya risau sangat. Apalah yang dah berlaku pada perut saya ni. Last-last sekali saya search dan saya beli Herbalax Shaklee. Ambik malam ni, terus membuang esok paginya. Huh lega.

Tapi, bila kaji-kaji lagi, antara punca utama sembelit ialah sistem penghadaman yang bermasalah, Dengan cadangan ummie shaklee, saya pun ambil ESP. Wah, lepas ambil ESP najis memang jadi lembut. Senang je nak buang air besar. Yang bestnya, berat badan saya turun lah pulak lepas ambil ESP ni! Best kan. Alhamduliilah, sekarang saya tak ada masalah sembelit lagi.

Ok, sekarang saya nak cerita apa itu ESP.



Cara Atasi Sembelit dengan ESP


ESP merupakan singkatan untuk Energizing Soy Protein.ESP diperbuat daripada  protein soya yang berkuliti tinggi yang diproses dengan suhu rendah bagi menjaga kualiti protin dalam kacang soya. 1 tin ESP (850g) dihasilkan daripada 30kg kacang soya. Kelebihan lain adalah seperti berikut:


1.Dihasilkan daripada soya non-GMO (selamat dari risiko toksin)
2. mengandungi 9 asid amino yang penting untuk fungsi badan
3. Diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral
4. 1tin 850g dihasilkan dari 30kg kacang soya
5. Diproses menggunakan air bukannya alkohol untuk memelihara kandungan isoflavone
6. Rendah lemak, tanpa kolestrol
7. Diproses pada kadar suhu rendah dan menjaga kualiti protin yang tinggi



Cara Atasi Sembelit dengan ESP


Disebabkan kebaikan di atas, ESP dapat meningkatkan sistem penghadaman kita untuk mengelakkan sembelit.

Itu Cara Atasi Sembelit dengan ESP. 

Jadi kalau anda ada masalah sembelit jugak, bolehlah cuba atasi dengan ESP.

Saya boleh bantu anda. Hanya hubungi/ Whatsapp saya di 012-8660655

Sekian,
Salam sayang,

Azieyana Aziz,
SID 1185491
FB: Zie Azieyana

2 comments:

  1. Sejak minum esp..sy sembelit..tau tak kenapa?

    ReplyDelete
  2. samela...lepas minum esp terus sembelit...sebelum minum esp xde mslh pon adeii nak stop la esp mcm scam je

    ReplyDelete

Contact Form

Name

Email *

Message *

Copyright © Jom Tampil Sihat Dan Yakin bersama Shaklee Made with ❤ by azhafizah.com