Thursday 24 March 2016

CARA ATASI OBESITI DENGAN ESP

Obesiti merupakan keadaan perubatan di mana lemak badan berlebihan yang terkumpul sehingga ke satu tahap yang boleh menjejaskan kesihatan seseorang. Biasanya, seseorang individu dianggap sebagai obes apabila indeks jisim badannya (BMI), yakni ukuran yang diperoleh dengan membahagikan berat badannya (dalam kilogram) dengan ketinggian seseorang (dalam meter) yang dikuasa dua.



Indeks BMI antara 20 hingga 25 dianggap normal, individu yang mempunyai BMI lebih daripada 25 dikatakan memiliki berat terlebih; manakala individu dengan BMI 30 dan ke atas, mereka ini dianggap obes
Obesiti meningkatkan kebarangkalian menghidap pelbagai penyakit berkaitan obesiti, termasuklah penyakit kardiovaskular, diabetes melitus tahap 2, apnea tidur obstruktif, jenis-jenis kanser tertentu, osteoartritis, dan asma.
Obesiti kerap kali terjadi disebabkan oleh kombinasi pengambilan tenaga makanan secara keterlaluan, kurangnya aktiviti jasmani, dan kerentanan genetik.Terdapat kes terpencil didapati disebabkan oleh gen, kecelaruan endokrin, pengubatan, atau penyakit mental. Tiada bukti kukuh sebenarnya yang menyokong pandangan bahawa orang obes makan sedikit tetapi berat masih bertambah kerana metabolisme yang rendah. Secara kebiasaannya, orang obes mempunyai penggunaan tenaga yang lebih banyak berbanding orang yang kurus kerana banyak tenaga diperlukan untuk mengekalkan jisim badan yang bertambah.
Obesiti sememangnya dapat dicegah dengan kombinasi perubahan sosial dan pilihan peribadi seseorang. Perubahan diet dan bersenam merupakan rawatan utamanya. Kualiti diet dapat ditingkatkan dengan mengurangkan pengambilan makanan yang berlemak tinggi dan bergula tinggi, dan meningkatkan pengambilan serabut diet. Pengubatan boleh juga diambil, seiring dengan diet yang sesuai, untuk mengurangkan selera atau mengurangkan penyerapan lemak. Jika diet, senaman, dan pengubatan tidak efektif, pembedahan boleh dilakukan untuk mengurangkan isi padu perut atau panjang usus, seterusnya menyebabkan rasa kenyang lebih awal atau mengurangkan kebolehan menyerap khasiat daripada makanan. Untuk mengurangkan masalah obesiti ini, anda boleh mula mengamalkan senaman ringkas dan makanan yang rendah lemak dan kolestrol namun mengenyangkan.

Oleh yang demikian, saya cadangkan anda untuk menggantikan sarapan anda dengan ESP Shaklee.





ESP Shaklee merupakan susu serbuk soya berperisa vanilla. Ia tidak mempunyai kolestrol dan lemak, namun pengambilannya akan membuatkan kita berasa kenyang dalam tempoh yang lama. Ini kerana ESP Shaklee mempunyai indeks glisemik yang rendah. Indeks glisemik yang rendah menyebabkan karbohidrat akan dilepaskan pada tubuh kita secara perlahan-lahan. Ini menyebabkan kita akan berasa kenyang untuk tempoh yang lama. Berbeza dengan nasi dan roti yang mempunyai indeks glisemik yang tinggi. Karbohidrat akan dilepaskan dengan cepat. Kerana itu kita akan menjadi cepat lapar dalam tempoh 3 atau 4 jam selepas mengambil makanan tersebut. Aapa yang menarik lagi, ia bukan sahaja dapat menurunkan berat badan, tetapi juga dapat mencergaskan badan, memperbaiki kulit supaya tidak kusam, mengatasi dan mencegah gastrik.

Berikut merupakan beberapa testimoni penurunan berat badan daripada pengambilan ESP.


Testimoni 1: Cara atasi obesiti dengan ESP 


Testimoni 2: Cara atasi obesiti dengan ESP 


Testimoni 3: Cara atasi obesiti dengan ESP 



Macam mana nak dapatkan ESP ni?
Mudah sahaja. Cuma perlu hubungi/Whatsapp saya di 012-8660655.


Sekian,
Salam sayang,

Azieyana Aziz,
SID 1185491
FB: Zie Azieyana

No comments:

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Copyright © Jom Tampil Sihat Dan Yakin bersama Shaklee Made with ❤ by azhafizah.com