Wednesday 8 February 2017

SERANGAN BAKTERIA PUNCA UTAMA MASALAH KEPUTIHAN


Masalah utama yang menyebabkan keputihan berlaku ialah serangan bakteria. Ramai wanita yang kurang sedar tentang kepentingan menjaga kebersihan vagina, sehingga berlaku jangkitan serangan bakteria.


Anda cuci vagina dengan bersih tak???

Bila kita tidak mencuci vagina dengan bersih, maka jangkitan bakteria akan berlaku.Cairan yang mengandungi leukosit daripada vagina akan terhasil. Jika keputihan normal berwarna putih jernih, keputihan yang disebabkan oleh jangkitan bakteria berwarna kekuningan, lebih kental dan agak berbau. Ini bermakna serangan bakteria berlaku dan menjadi punca utama masalah utama keputihan.

Pada ketika ini, jumlah cairan keputihan akan keluar dengan lebih banyak melebihi paras normal. Ini kerana vagina akan mengeluarkan sejumlah cairan yang berguna untuk melindungi dan mengawal jangkitan bakteria pada vagina.

Petanda keputihan yang serius berlaku apabila:

1.       Keluar cairan berlebihan seperi menstruasi

2.       Cairan yang lebih kental dan berbau busuk

3.       Berwarna kuning hingga kehijauan

4.       Rasa gatal sekitar vagina

5.       Muncul rasa panas pada vagina

Cara mengatasi masalah keputihan

Terdapat pelbagai cara mengatasi masalah keputihan akibat daripada serangan bakteria. Sama ada menggunakan bahan semulajadi atau secara moden.

Bahan semulajadi

Antara bahan semulajadi yang boleh digunakan untuk mengatasi masalah keputihan ialah:
1.       Daun sirih
Daun sirih boleh direbus. Airnya kemudian digunakan untuk mencuci vagina. Khasiat rebusan daun sirih ini membantu mematikan bakteria pada vagina.

2.       Air garam
Campur air suam bersama garam. Amalkan mencuci vagina menggunakan air suam dicampur garam 2x sehari. Tujuannya sama seperti rebusan daun sirih, Untuk mematikan kuman atau bakteria pada vagina.

3.       Buah lemon
Buah lemon merupakan buah yang paling sering digunakan untuk tujuan detoks badan. Walaupun tidak membantu dengan pantas, tapi dengan mengambil jus perahan buah lemon, ia dapat membantu menyahkan bakteria pada badan termasuk jangkitan bakteria pada vagina.

Mudah kan? Hanya perlukan kerajinan untuk dilakukan. Tapi mungkin akan mengambil tempoh masa yang lama untuk melihat kesannya.

Cara Moden

Melalui cara moden, banyak pilihan yang anda boleh buat. Paling mudah ialah menggunakan panti linear berasaskan herba. Contohnya Bio Selsza, Lexee dan lain-lain panti linear berasaskan herba. Panti linear ini mempunyai ion positif yang membantu menarik keluar keputihan. Tapi, ia masih tidak mengatasi punca keputihan. Ia membantu untuk mengekang ia daripada kelaur buat sementara waktu selepas mengeluarkan keputihan yang tidak membantu menentang bakteria pada vagina.

Alfalfa
Alfalfa turut dikenali sebagai kacip Fatimah moden. Alfalfa merupakan tumbuhan yang akarnya berada sedalam 3 meter daripada tanah menyebabkan daun alfalfa mempunyai khasiat yang lebih baik daripada kacip Fatimah. Ini kerana  akarnya telah menyerap vitamin dan mineral sedalam 3 meter. Daun alfalfa yang diproses sangat membantu untuk organ wanita. Antaranya ialah melawan bakteria atau virus yang terdapat pada lapisan dinding vagina. Bukan itu saja, ia juga membantu memperbaiki organ wanita untuk berfungsi dengan lebih baik. Ia merawat maslaah keputihan daripada dalam. Pada awal pengambilan, mungkin akan berlaku healing crisis keputihan yang berlebihan. Tetapi selepas itu, keputihan akan menjadi normal. Perkara ini akan membantu merawat punca berlaku keputihan. Jangan tak percaya, afalfa juga sangat berkesan mengetatkan semula vagina! Bonus sangat untuk orang yang telah berkahwin. Boleh mengembalikan kehangatan hubungan suami isteri kan? Jangan yang belum kahwin pun nak hangat-hangat buat hubungan intim sudah…. Hehehe

Harga alfalfa pun murah sangat. Bulan ni promosi alfala beli 1 percuma 1.
Nak dapakan alfalfa ni? Beli dari saya. Saya ajar cara pengambilan paling berkesan beserta cara pengambilan untuk mengatasi masalah kesihatan yang lain.


Mudah sahaja. Hanya perlu hubungi/Whatsapp saya di 0128660655.

Sekian, salam sayang.

Azieyana Aziz,
SID 1185491





FB: Zie Azieyana

No comments:

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Copyright © Jom Tampil Sihat Dan Yakin bersama Shaklee Made with ❤ by azhafizah.com