Wednesday 8 February 2017

5 PUNCA MASALAH KEPUTIHAN

Keputihan merupakan satu situasi yang sering berlaku pada wanita, Bahkan boleh dikatakan semua wanita mengalami keputihan. Keputihan sebenarnya merupakan situasi normal kerana ia merupakan proses mengeluarkan asid pada badan wanita. Kerana itu, kita seringkali mendapati seluar dalam wanita berlubang, kan? Ini kerana keputihan bersifat asid, membantu mengimbangi paras asid dalam badan. Dalam keadaan normal, ia merupakan perkara yang baik. Namun, seringkali wanita mengalami keputihan berlebihan. Jadi apakah sebenarnya punca yang menyebabkan masalah keputihan?



5 punca masalah keputihan

Stress
Stress merupakan antara punca keputihan yang sering berlaku kepada wanita. Ketika stress, hormon dalam badan kita berada dalam keadaan yang tidak menentu. Terdapat hormon yang tinggi dan rendah akibat stress. Jumlah hormon yang tinggi akan menyebabkan keputihan berlebihan sehingga kita berasa tidak selesa.

Letih
Dalam zaman yang serba moden ini, wanita bekerja sama hebat seperti lelaki bukan? Sehingga terkadang badan kita mengalamai keletihan melebihi daripada biasa tanpa kita sedari. Apabila badan kita keletihan, sistem organ wanita turut mengalami hal yang sama sehingga mengeluarkan cairan putih dari vagina yang digelar sebagai keputihan. Keadaan ini boleh berlarutan sekiranya ia tidak dicegah dari awal.

Jangkitan kuman pada vagina
Perkara ini juga sering berlaku pada wanita. Kadangkala, kita tidak mencuci vagina dengan bersih. Tau mungkin kita tidak perasan dan merasakan ia telah bersih. Sehingga virus atau parasite melingkari lapisan dalam vagina. Proses melawan parasite atau virus tersebut akan menyebabkan keputihan. Masalah jangkitan kuman ini turut disertai dengan rasa gatal bila keputihan berlaku. Bau keputihan juga agak kuat dan menyebabkan kita berasa tidak selesa.

Hormon
Setiap individu pasti mempunyai tahap hormon yang berbeza. Kadangkala, tanpa stress sekalipun hormon kita tetap berada dalam keadaan yang tidak seimbang. Bila hormone tidak seimbang, amka keputihan akan terus belarku.

Kadar gula yang tinggi dalam darah
Ramai yang tidak tahu, kadar gula yang tinggi dalam darah juga menjadi salah satu punca penyebab keputihan berlaku. Proses badan cuba untuk mengeluarkan lebihan gula daripada badan akan turut memberi kesan kepada organ wanita sehingga keputihan berlaku.

Bagaimana cara untuk mengatasi masalah keputihan?

Selain daripada panty linear, ada lagi tak cara untuk atasi masalah keputihan?
Sudah tentu. Cara paling mudah mengawal masalah keputihan ialah dengan mengawal masalah hormon dan menentang bakteria atau virus penyebab berlaku keputihan.

GLA
GLA merupakan sejenis kapsul berbentuk softgel yang tidak berbau dan tidak mempunyai rasa yang dapat membantu mengawal dan mengatur keseimbangan hormon. GLA sama fungsinya seperti primrose oil atau pun EPO yang sering dicadangkan di hospital atau klinik untuk menstabilkan hormon. Kebaikan GLA ia bertindak 2x lebih pantas untuk mengawal hormon. Bila hormon seimbang, maka masalah keputihan dapat diatasi.

Alfalfa
Alfalfa turut dikenali sebagai kacip Fatimah moden. Alfalfa merupakan tumbuhan yang akarnya berada sedalam 3 meter daripada tanah menyebabkan daun alfalfa mempunyai khasiat yang lebih baik daripada kacip Fatimah. Ini kerana  akarnya telah menyerap vitamin dan mineral sedalam 3 meter. Daun alfalfa yang diproses sangat membantu untuk organ wanita. Antaranya ialah melawan bakteria atau virus yang terdapat pada lapisan dinding vagina. Perkara ini akan membantu merawat punca berlaku keputihan. Jangan tak percaya, afalfa juga sangat berkesan mengetatkan semula vagina! Bonus sangat untuk orang yang telah berkahwin. Boleh mengembalikan kehangatan hubungan suami isteri kan? Jangan yang belum kahwin pun nak hangat-hangat buat hubungan intim sudah…. Hehehe

Sekian dulu entri untuk 5 punca masalah keputihan.

Berminat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai cara untuk mengatasi masalah keputihan ini boleh hubungi saya.


Hanya perlu hubungi/Whatsapp saya di 0128660655.


Sekian, salam sayang.

Azieyana Aziz,
SID 1185491





FB: Zie Azieyana

No comments:

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Copyright © Jom Tampil Sihat Dan Yakin bersama Shaklee Made with ❤ by azhafizah.com