Sunday 9 April 2017

TANDA DAN FAKTOR PENYEBAB MASALAH BUAH PINGGANG

Buah pinggang merupakan satu organ dalaman manusia yang sangat penting untuk tujuan menyingkirkan sisa buangan. Namun begitu, terdapat ramai individu yang kurang prihatin terhadap penjagaan buah pinggang.Gejala penyakit buah pinggang ini boleh berbeza untuk setiap individu. Bahkan, terdapat individu yang mempunyai masalah buah pinggang namun tidak berasa sakit sehingga tidak menyedari perubahan yang berlaku. Kerana itu penyakit buah pinggang ini boleh dikatakan sebagai penyakit "senyap".



Namun begitu, terdapat beberapa tanda penyakit buah pinggang untuk kita kesan secara tidak langsung. Antaranya ialah seperti berikut:

1) Kejang otot
Untuk penghidap buah pinggang kronik, kejang otot boleh berlaku disebabkan oleh bahan buangan yang mengekang fungsi sistem badan yang lain.

2) Gatal-gatal/Ekzema
Bahan buangan yang tidak dapat dibuang daripada tubuh akan menjejaskan darah. Darah yang berkuman boleh menyebabkan kegatalan pada badan.

3) Sering demam
Disebabkan kandunga toksik yang banyak dalam darah, ia akan menyebabkan badan sering berasa mengantuk, loya dan mudah jatuh sakit.

4) Sesak nafas
Disebabkan oleh buah pinggang tidak dapat membantu dalam pengeluaran sel darah merah, maka kandungan oksigen tidak mencukupi untuk badan menebabkan masalah sesak nafas.

5) Perubahan dalam pengeluaran air kencing
Sekiranya seseorang mempunyai masalah buah pinggang, air kencing akan jadi berbuih, dan juga terdapat darah dalam air kencing.

6) Bengkak pada tangan, kaki dan sekitar kawasan mata
Buah pinggang yang rosak akan menyebabkan  ia tidak mampu untuk mengeluarkan cecair yang tidak diperlukan badan. Bila ia terperangkap, ia akan menyebabkan bengkak pada sekitar tangan, kaki dan juga kawasan mata

Petanda lain untuk masalah buah pinggang ialah kerap buang air kecil terutamanya di malam hari. Tapi, apa sebenarnya faktor yang menyebabkan masalah buah pinggang ini? Ha sayan kongsikan beberapa lagi faktor yang menyebabkan masalah buah pinggang ni.

1) Tidak minum air yang cukup
Untuk menyahtoksin serta membuang bahan buangan, buah pinggang memerlukan kandungan air yang mencukupi. Bila air tidak cukup, maka buah pinggang tidak dapat menjalankan proses buangan menyebabkan bahan buangan semakin banyak sehingga merosakkan buah pinggang.



2) Diet tinggi garam
Individu yang mengambil gambar berlebihan dalam diet akan menyebabkan tekanan darah tinggi  sekaligus memberi bebanan kepada buah pinggang.

3) Kerap menahan kencing
Kerap menahan kencing akan menyebabkan tekanan urin meningkat ehingga berlaku batu karang dan kegagalan buah pinggang.

4) Pengambilan gula yang berlebihan
Pengambilan gula yang berlebihan akan meningkatkan kepekatan cecair dalam darah sehingga menyebabkan buah pinggang sukar untuk menjalanan fungsi membuang bahan buangan menyebabkan buah pinggang menjadi rosak.



5) Mengambil sumber protein berlebihan
Pengambilan protein yang berlebihan akan menyebabkan peningkatan metabolik pada buah pinggang. Ia menyebabkan buah pinggang sukar memproses bahan buangan dan menjadi punca kerosakan buah pinggang.

6) Mengambil kafein secara berlebihan
Pengambilan kafein yang berlebihan juga akan menyebabkan tekanan darah meningkat juga menyebabkan kerosakan pada buah pinggang.

7) Mengambil pil tahan sakit secara berlebihan
Bila pergi hospital dan Doktor berikan pil tahan sakit, doktor akan nasihatkan hanya ambil bila betul-betul perlu kan? Sebab pil tahan sakit yang berlebihan akan menyebabkan kerosakan hati dan buah pinggang yang teruk.

8) Pengambilan alkokol
Alkohol merupakan toxin yang yang boleh menyebabkan tekanan pada hati dan buah pinggang. Bila dah terlalu lama mengambil alkohol, tekanan tersebut akan merosakkan buah pinggang.




Selain itu, faktor keturunan juga boleh menyebabkan masalah buah pinggang.

Jadi untuk sesiapa yang membuat amalan-amalan di atas, seeloknya perbaiki amalan hidup anda ya. Jangan bila buah pinggang dah rosak, baru menyesal. Mencegah lebih baik dari mengubati!

Tapi, kalau dah ada masalah buah pinggang ni, macam mana pulak?

InsyaAllah, vivix boleh bantu mereka yang ada masalah buah pinggang.


 BAGAIMANA VIVIX MEMBANTU PESAKIT BUAH PINGGANG?
VIVIX SHAKLEE
Berdasarkan kajian, Vivix mengandungi resveratrol. Resverastrol ini membantu pesakit buah pinggang melalui 6 kaedah iaitu : VIVIX SHAKLEE

  • Mengurangkan penggumpalan platlet dalam buah pinggang VIVIX SHAKLEE
  • Meningkatkan dan memelihara struktur dan bentuk buah pinggang normal VIVIX SHAKLEE
  • Tinggi antioksidan. Oleh itu anti oksidan ini akan mengurangkan tekanan oksidatif pada sel-sel nephron buah pinggang sekaligus membantu mengurangkan kerosakan yang lebih teruk kepada buah pinggang VIVIX SHAKLEE
  • Membantu mengembangkan salur darah pada buah pinggang pesakit VIVIX SHAKLEE
  • Mengurangkan proses lipid peroksida VIVIX SHAKLEE
  • Membantu mengurangkan kematian sel saraf buah pinggang VIVIX 

Dan ada banyak lagi manfaat lain Vivix Shaklee untuk masalah buah pinggang ni. Nak tahu lebih lanjut bolehlah hubungi/Whatsapp saya ye.

Azie: 012-8660655

Sekian, salam sayang.

Azieyana Aziz,
SID 1185491

No comments:

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Copyright © Jom Tampil Sihat Dan Yakin bersama Shaklee Made with ❤ by azhafizah.com